Likabehandlingsplan

Likabehandlingsplan/plan mot kränkande
behandling för Barnbitens förskola 2019

Syftet med likabehandlingsplanen
Barnbitens förskola ska vara en arbetsplats för barn och vuxna där alla känner
sig trygga och där ingen skall bli utsatt för diskriminering, trakasserier eller
annan kränkande behandling.

Bakgrund
Denna likabehandlingsplan utgår från Diskrimineringslagen. (2008:567)§1
Lagen syftar till att motverka diskriminering och främja lika rättigheter och
möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk
tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell
läggning eller ålder.
Detta i enlighet med skollagen kapitel 6 2017.

Definitioner
Direkt diskriminering: Ett barn eller elev får inte missgynnas genom
särbehandling på grund av någon diskrimineringsgrund; kön,
könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Ledningen för en verksamhet får inte ge order eller instruera om att någon ska
diskrimineras.

Indirekt diskriminering: Ett barn eller en elev får inte missgynnas genom att
tillsynes neutrala ordningsregler med mera tillämpas så att de får en i praktiken
diskriminerande effekt.

Trakasserier: Personalen i verksamheten får inte bete sig på ett kränkande sätt gentemot ett barn. Trakasserier är diskriminering. Det är barnet som avgör om beteendet eller handlingen är oönskat eller kränkande.

Annan kränkande behandling: Ett uppträdande som utan att vara trakasserier,
kränker ett barns eller en elevs värdighet. Diskriminering eller annan kränkande behandling kan vara fysisk, verbal, psykosocial, text och bildburen.

Mål

  • Förskolan ska vara fri från kränkningar så att alla kan känna trygghet
    och glädje.
  • Föräldrarna ska känna tillit och förtroende för verksamheten och
    personalen när de lämnar sina barn på förskolan.
  • Vi vill att alla barn har goda kamratrelationer och ser på varandra med
    hänsyn och respekt.
  • Alla vuxna, personal och föräldrar, har ett gemensamt ansvar för alla
    barn på Barnbiten.

Främjande och förebyggande åtgärder

  • Vi vuxna skall vara goda förebilder för barnen, och arbetar för goda
    relationer med varandra, vilket i sin tur speglas hos barnen.
  • Personalgruppen har återkommande diskussioner om värdegrund
    och förhållningssätt för både barn och vuxna, på våra månatliga
    möten, där lyfts aktuella frågor gällande barnens psykosociala miljö.
    Vi upprättar kompisregler tillsammans med barnen, med hjälp av
    samtal och vårt kompisäpple, och har forumteater/saga. Regelbundet
    tar vi där upp olika dilemman från våra kompisregler tillsammans
    med barnen. En stående punkt på våra månatliga möten är att
    personalgruppen diskuterar vad vår barngrupp är i behov av för
    tillfället.
  • Vi är uppmärksamma på kränkande situationer och beteenden och
    agerar omedelbart. Vi bekräftar att olikheter finns och att det är
    positivt och berikande.
  • Vi stödjer barnens konfliktlösning med ett tydligt ledarskap, genom att
    lära barnen att prata och reflektera med varandra om den uppkomna
    situationen.
  • Stärka barnet i att säga ifrån det som barnet inte vill delta i, vi
    respekterar barnens integritet och deras kroppar,(fysisk kontakt ska
    ske på barnens initiativ.)
  • Vi uppmuntrar och förstärker positiva beteenden hos barnen.
  • Vi uppmärksammar barnens lek, samt förhållningssätt mot andra
    barn och observerar det sociala samspelet. Vi observerar hur barnen
    fungerar med varandra i gruppen och samtalar mycket med barnen
    om vad de känner, tänker och önskar. Vid behov tas detta upp i en
    liten grupp som tex samlingen.
  • Vi för aldrig känsliga diskussioner mellan vuxna då barnen är
    närvarande.
  • Det är angeläget att förskolan även är uppmärksam på vuxnas
    eventuella kränkningar mot barnen.
  • Vi förklarar och visar på att beteenden som skadar andra eller gör
    andra ledsna inte är acceptabla. Vi arbetar förebyggande med att
    barnen ska förstå sin rätt att säga ifrån-”stopphanden”. I takt med
    barnets mognad uppmuntrar vi även att barnet ska förklara varför de
    säger stopp.

Upptäcka genom att;

  • Vara där barnen är. Vara uppmärksam på utrymmen inomhus och
    utomhus där barnen leker ”ensamma” och risk för kränkningar barn-barn
    kan förekomma.
  • Lyssna på barnen och ta dem på allvar.
  • Vi vuxna är observanta på vad som händer och sker mellan barnen.

Åtgärda genom att;

  • Prata med barnet/barnen direkt. Använd hur frågorna; Hur kände du?
    Hur tänkte du? Hur hade du kunnat göra? Hur tror du den andre kände
    sig?
  • Vi följer upp händelsen genom barnobservationer och samtal i
    arbetslaget.
  • Vi pratar med berörda föräldrar vid upprepade händelser.
  • Om det sker allvarliga incidenter ska experthjälp tillsättas och
    händelserna ska dokumenteras av personal och förskolechef.

Dokumentera genom att;

  • Skriva ner händelsen och de åtgärder som vidtagits, informera hela
    arbetslaget.
  • Vid återkommande och större händelse upprättas en handlingsplan.
    Förskolechefen ansvarar.
  • Om det behövs kontaktas konsultativt stöd för rådgivning, exempelvis
    specialpedagog och psykolog.

Denna plan revideras årligen i arbetslaget. Förskolechefen ansvarar för att
detta utförs.
Januari 2019